דף הבית מדריכים בחירת מדחסים / קומפרסורים לצרכים שונים

בחירת מדחסים / קומפרסורים לצרכים שונים

במאמר זה נבין ונלמד באופן כללי מה הוא מדחס או בשמו הלועזי קומפרסור. בתעשייה כיום משתמשים במדחסים / קומפרסורים לשימושים רבים ומגוונים. החל מנעיצת מסמרים, צביעה, ליטוש ואפילו ברפואת שיניים.

מדחס / קומפרסור בזמן עבודה
מדחס / קומפרסור בזמן עבודה (קרדיט: pixabay)

במאמר זה נבין ונלמד באופן כללי מה הוא מדחס או בשמו הלועזי קומפרסור. בתעשייה כיום משתמשים במדחסים / קומפרסורים לשימושים רבים ומגוונים. החל מנעיצת מסמרים, צביעה, ליטוש ואפילו ברפואת שיניים.
מדחס הוא התקן חשמלי מעין בוכנה שדוחס אוויר בלחץ לתוך מיכל ייעודי. הקומפרסור מוגן על ידי מערכת שסתומים וברזים העמידים בלחץ הגבוהה שנוצר בתוך המיכל של המדחס.

קצת על המדחס

המיכל בו נאגר האוויר שנדחס על ידי המדחס / קומפרסור נקרא מיכל לחץ גבוהה ובשל העובדה שממדיו מוגבלים כך נוצר לחץ אוויר גבוהה באותו מיכל.
בפועל מבחינה מכאנית הפעולה דומה במקצת לפעולת מנוע של רכב, ישנם בוכנות הנעות על ציר, בוכנות אלו מבצעות שאיבה של אוויר מהחוץ ושחרורו של האוויר שנשאב לתוך הקומפרסור, והוא נשמר שם במיכל הלחץ עד לשימוש בו. במיכל מותקנים שסתומים המאפשרים תנועת אוויר רק לכיוון אחד – ” אל חוזר” וכך נמנעת דליפת אוויר מהמיכל.
מערכת בקרת לחץ המורכבת משעון לחץ ופרסוסטאט מונעת מהמיכל להתמלא מעל למידה הנדרשת.
למדחסים וקומפרסורים שימושים רבם ומגוונים בתעשייה הכבדה והקלה גם יחד.
בתעשייה הכבדה משתמשים במדחסים בעלי קיבול גדול שאליו מחוברים מערכת צינורות.
אל צינורות אלו ניתן לחבר מגוון כלי עבודה שעובדים על לחץ אוויר – כלים פנאומטיים.
קומפרסורים מיועדים לאפשר עבודה רציפה עם כלים אלו כגון צביעה, ליטוש, קידוח, שימון רכיבים בלחץ ועוד. כאשר הלחץ במיכל המדחס יורד מערכת השסתומים גורמת לקומפרסור להתחיל לייצר אוויר דחוס מחדש.
קומפרסור שאינו מותאם לאופי העבודה כלומר המדחס בעל קיבול קטן מידי יגרום לפעילות מילוי בתדירות גבוהה, הדבר יגרום לבלאי גדול למדחס ואורך חייו יתקצר.
קומפרסורים מיועדים לעבוד לאורך זמן ואפילו שנים רק אם נשמור על כללי הטיפול והתאמתם לאופי עבודתנו.
מדחסים בשימוש התעשייה הקלה הינם בדרך כלל קטנים יותר ומשמשים בעלי מקצוע ניידים.

אז מה חשוב להבין?

קומפרסורים אלו הם בעלי קיבול קטן יותר והדבר משפיע על משקלם. לרוב הם משמשים צבעים לצביעת קירות או נגרים לצורכי ליטוש ומסמור לבידים. יעילות מדחס קטן היא גבוהה מאוד עבור צבעי שמגיע אלינו הביתה לעבודה מכיוון שזמן עבודתו מתקצר בזכות אותו קומפרסור.